
Ei, tärkeintä ei ole se, että osaat luetella juoksuun osallistuvien vastavaikuttajalihasten latinankieliset nimet. Eikä se ole se, että osaat opettaa asiakkaallesi täydellisen maastavedon, eikä se varsinkaan ole se, että pökerrytät asiakkaasi valmennusteknisellä jargonilla, josta hänelle tulee vain lähinnä hämmentynyt olo.
Sitä ei ole aina edes, se että kisoissa menestytään ja kehitystä tapahtuu. Vaikka se usein arvostetaankin aika korkealle ja se on eittämättä tärkeää. Muttei tärkeintä.
Sitä ei suoraan opeteta kursseilla, eikä koulutuksissa. Niissä olen valmentajana oppinut varmasti monta monituista hyödyllistä asiaa, mutten tätä.
Tärkeintä joka päivä
Tätä tärkeintä taitoa tarvitaan joka ikinen päivä asiakkaiden kanssa työskennellessä. Tapahtuipa kohtaaminen sitten livenä tai sähköisin välinein.
Tämän asian ymmärtämiseen meni minulta vuosia, mutta pikkuhiljaa ymmärrys on kasvanut. Ja tämä ajatus on kirkastunut viime aikoina, eräiden asiakkaitteni kanssa käytyjen puhelinkeskusteluiden myötä.
Aloittelevana valmentajana ajattelin valmentamisen olevan lähinnä fyysisiä harjoitteita ja niiden suunnittelua. Kausi- ja viikkosuunnitelmien laatimista. Testaamista. Tekniikan opettamista. Harjoitusten vetämistä. On se toki sitäkin. Kaikki ovat hyvin oleellisia asioita valmentamisen kannalta, muttei mikään niistä ole se tärkein asia.
Ajattelin myös, että omalla harjoittelullani ja omalla kisaamisellani olisi jotain merkitystä valmentamiseni tai uskottavuuteni kannalta. Ja onhan niilläkin toki merkitystä, vaikka aina löytyykin kovakuntoisempi koutsi, joka juoksee tai polkee pyörää kovempaa, kuin sinä itse. Mutta tämäkään ei ole se tärkein asia. Ei lähimainkaan.
Tärkeintä elämässä, valmentamisessa ja kaikessa
Valmentamisessa ei ole tärkeintä, se montako seuraajaa sinulla on sosiaalisessa mediassa. Millainen pöhinä Facebook-seinälläsi tai Instagramissa käy ja montako tykkäystä saat. Onhan se kivaa, mutta ei lainkaan tärkeintä.
Valmentamisessa tärkeintä on sama asia, kuin elämässä yleensä. Kuunnella toista ihmistä.
Kun pysähdyt, kuuntelet ja olet läsnä, kuulet ilot ja surut asiakkailtasi, voit oppia jotain. Voit oppia tuntemaan asiakkaasi. Pikkuhiljaa, pala palalta he kertovat sinulle tarinaansa. Se kertoo luottamuksesta. Luottamuksesta joka ansaitaan ja luottamuksesta, jota ei ikinä rikota.
Se, että kuuntelet toista ihmistä, auttaa sinua löytämään ne oikeat sanat. Ne sanat jotka asiakas ehkä jo tietää, mutta haluaa kuulla ne juuri sinulta. Sanat, jotka oikein aseteltuna saavat epätoivon väistymään, uskon itseensä palaamaan ja joskus myös pyörän kulkemaan kovempaa.
Kuuntele ihmistä, se on tärkeintä valmentamisessa.
Lue lisää: