Juoksukoulu – olisiko se minulle?

Mitä juoksukoulussa tehdään? Tällä viikolla Piippolassa starttailee juoksukoulu ja osa ihmisistä voi ehkä miettiä, mitä juoksukoulussa oikein tehdään? On ehkä hyvä hieman avata juoksukoulun sisältöä hivenen.

Vetämäni juoksukoulut ovat vähän enemmän kuin pelkät yhteislenkit ja kuulumisten vaihtamiset. Toki molemmat edellä mainitut ovat tärkeä osa juoksukoulua, ne vahvistavat yhteenkuuluvuuden tunnetta, joka monella onkin yhtenä tärkeänä perusteena, miksi ryhmävalmennukseen ylipäätään tullaan. Omana ajatuksenani on tarjota asiakkaille myös sen lisäksi mahdollisuus oppia uutta ja samalla kehittää omaa juoksuharrastustaan tavoitteellisempaan suuntaan.

Sykemittaus

Usealla meistä on sykemittarit, mutta käytämmekö niitä viestiäksemme olevamme liikunnallisia ihmisiä, vai osaammeko soveltaa käytäntöön sykemittarin tuottamaa dataa? Tämä on yksi olellinen asia, johon juoksukoulussa pureudutaan niin teoriassa, kuin käytännössäkin.

Juoksutekniikka

Juoksutekniikka on toinen, myös tärkeä asia, johon käytämme juoksukoulussa aikaa. Viisi vuotias poikani kysyi taannoin:
” Isi, miksi sinä opetat niitä sinun juoksijoitasi juoksemaan, kun kaikkihan osaavat juosta. Minäkin osaan juosta, vaikken ole ollut juoksukoulussa”. Olen myös törmännyt ajatukseen, miksi juoksutekniikkaa pitäisi opettaa, jos kaikilla on kuitenkin oma persoonallinen tapansa juosta ja lähtökohtaisesti kaikki ymmärtävät mitä pitää tehdä, jos juostaan. Juoksutekniikassa on kuitenkin muutamia seikkoja, jotka olisi hyvä ymmärtää, jotta juokseminen olisi mm. energiatehokkaampaa. Hyvä ryhdikäs juoksuasento on kaiken perusta, se perustuu hyvään keskivartalon hallintaan.

Lihaskunto

Hyvä keskivartalon hallinta puolestaan liittyy juoksijan lihaskuntoharjoitteluun, joka on seuraava aihe, johon juoksukoulussa keskitytään. Usein meillä juoksijoilla on ajatus, että lihaskuntoharjoittelu hidastaa juoksijaa ja saatetaan pelätä myös lihasmassan kasvua. Voidaan myös ajatella, ettei juoksija tarvitse lihaskuntoharjoittelua. Kuitenkin hyvä keskivartalon lihaskunto ja kehittynyt koordinaatiokyky auttaa meitä pitämään juoksuasennon kasassa ja juoksutekniikan kunnossa pitkissäkin suorituksissa. Lihasmassa ei kasva yllättäen ja pyytämättä ja oikeanlaisella harjoittelulla voidaan voimatasoja lisätä, ilman että lihasmassa kasvaa liikaa

Harjoittelun ohjelmointi

Jotta juoksuharjoittelusta saataisiin kaikki hyöty irti, olisi sen hyvä olla johdonmukaista ja nousijohteista. Onko meillä tavoite miksi ylipäätään juoksemme? Juoksukoulussa käsittelemme myös omien harjoitusten suunnittelua ja ohjelmointia. Kun suunnitelma on hyvä, on mahdollista saavuttaa tavoitteita huolellisesti tehdyillä harjoituksilla. Se lisää myös juoksijan pystyvyyden tunnetta, joka lisää myös motivaatiota harjoittelua kohtaan

Kilpailuun valmistautuminen

Ja jos harjoittelumme on tavoitteellista, voi olla, että haluamme osallistua johonkin kilpailuun tai kuntotapahtumaan. Kilpailuun osallistuminen yhdessä kymmenien, satojen tai tuhansien kaltaistesi ihmisten kanssa voi olla ikimuistoinen elämys. Siksi onkin hyvä tietää, kuinka valmistaudutaan kilpailuun. Miten harjoittelua muutetaan ennen kisaa, mitä asioita ravitsemuksessa kannattaa ottaa huomioon ennen kilpailua, sen aikana ja sen jälkeen? Mitä ajatuksia kilpaileminen herättää, ennen kilpailua tai sen aikana? Miten käsitellä näitä ajatuksia? Miltä tuntuu, kun juokset flow-tilassa? Entä miltä tuntuu, kun jalat painavat tonnin ja maailma kaatuu ympärilläsi? Kuinka pääset siitä yli?

Miksi juoksukoulusta olisi minulle hyötyä?

Edellä mainittujen juttujen lisäksi, juoksukoulussa saat ympärillesi kaltaisistasi ihmisistä koostuvan ryhmän, jonka tuki auttaa Sinua liikuntaharrastuksessasi. Olet ehkä aloittelija, tai kokeneempikin juoksija, mutta yhtä kaikki, jokainen on joskus ottanut ensimmäisen juoksuaskeleensa. Ja juoksukoulu voi olla Sinulle reitti kohti säännöllistä liikuntaa, kohti parempaa jaksamista arjessa, kohti hyvinvointia ja kohti elämyksiä!

Aarnon tarina

Piippolan juoksukoulu

Lue lisää juoksukoulusta:

Palvelut – Ryhmävalmennukset

Seuraa, tykkää, jaa...:)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *